el-GRen-US
13
Ιουν 2013

Ιστορικά Στοιχεία

[Title]
Η Αλεξανδρούπολη είναι μια σύγχρονη πόλη της Θράκης με πληθυσμό σύμφωνα με την απογραφή του 2001 περίπου 50.000 άτομα, πρωτεύουσα του νομού Έβρου. Είναι χτισμένη δίπλα στη θάλασσα και διαθέτει 35 χλμ. ακτής. Στην Αλεξανδρούπολη φθάνει κανείς οδικώς, σιδηροδρομικώς, αεροπορικώς και ακτοπλοϊκώς. Οδικώς απέχει 810 χλμ. από την Αθήνα, 310 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, 43 χλμ. από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, και 300 χλμ. από την Κωνσταντινούπολη. Σιδηροδρομικώς συνδέεται με τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα, την Κωνσταντινούπολη και την Ορεστιάδα.

Η σημερινή πόλη της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται στη θέση της αρχαίας Σάλης, πόλης με έντονη παρουσία κατά τον 5ο π.Χ. αιώνα, σύμφωνα με τον ιστορικό Ηρόδοτο. Η Σάλη αποτελούσε μία εκ των πόλεων της Σαμοθρακικής Περαίας: Μεσημβρία, Ζώνη, Σάλη, Δρυς, Τέμπυρα και Χαράκωμα. Τους επόμενους αιώνες η πόλη ερημώθηκε και ο τόπος έπεσε στην αφάνεια μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα. Το 1850 περίπου δημιουργείται ο πρώτος οικισμός από Αινίτες, Μακρινούς και Μαρωνίτες ψαράδες, το Δεδέ-Αγάτς. Το 1871 έφτασε στο μικρό ψαροχώρι ο σιδηρόδρομος, ένα γεγονός που θα σημαδέψει την ιστορία και το μέλλον του. Το 1878 η πόλη περιέρχεται στα χέρια των Ρώσων, ύστερα από την υπογραφή της συνθήκης του Αγίου Στεφάνου με την οποία τερματιζόταν ο ρωσοτουρκικός πόλεμος του 1876-1877. Οι μηχανικοί του ρωσικού στρατού εκπονούν το πολεοδομικό σχέδιο της πόλης, σχέδιο με το οποίο είναι χτισμένη η σημερινή πόλη. Η πόλη πέρασε στη βουλγαρική κυριαρχία στο διάστημα 1912 - 1920 και ενσωματώθηκε στην ελληνική επικράτεια το 1920. Τότε μετονομάστηκε σε Νεάπολη, όνομα που δεν κράτησε για πολύ, διότι κατά τη διάρκεια επίσκεψης του Έλληνα βασιλιά Αλέξανδρου πήρε το όνομα Αλεξανδρούπολη, όνομα που τελικά κράτησε. Με την ανταλλαγή των πληθυσμών που πραγματοποιήθηκε μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή δέχθηκε μεγάλο κύμα προσφύγων.

Το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αποτελεί μία από τις πύλες της Βόρειας Ελλάδας, μαζί με τους λιμένες της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, για την κίνηση εμπορευμάτων από και προς τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων.


Σήμερα, η Αλεξανδρούπολη αποτελεί το μοναδικό μεγάλο λιμάνι της Θράκης, με σημαντική εξαγωγική κίνηση και το σπουδαιότερο συγκοινωνιακό και εμπορικό κόμβο της περιοχής. Σήμερα η Αλεξανδρούπολη είναι το διοικητικό, οικονομικό και συγκοινωνιακό κέντρο της Θράκης.


ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΛΙΜΕΝΑ

  • Ο σιδηρόδρομος το 1871 μετέτρεψε το μικρό οικισμό σε διαμετακομιστικό κόμβο και σημαντικό λιμάνι, πόλο έλξης εμπόρων από όλα τα σημεία της οθωμανικής επικράτειας.
  • Το 1880 κατασκευάστηκε από τη Γαλλική Εταιρεία των Οθωμανικών Φάρων, ο φάρος που έγινε σύμβολο της πόλης, καλύπτοντας και τις αυξημένες ανάγκες ναυτιλιακής κίνησης που έφερε ο σιδηρόδρομος.
  • Στην αρχική του μορφή το λιμάνι διέθετε μικρή λιμενολεκάνη επιφάνειας 9.200μ. Ο προσήνεμος ΝΔ μώλος ήταν ανεπτυγμένος σε καμπύλη μήκους 210 μ και ο υπήνεμος ΝΑ είχε μήκος 30μ, με άνοιγμα 30μ. περίπου για την είσοδο - έξοδο πλοίων
  • Τo 1931 συντάχθηκε η πρώτη μελέτη κατασκευής προσήνεμου κυματοθραύστη στο λιμάνι και την περίοδο 1934-1935 έχουμε κατασκευή του πρώτου τμήματος του προσήνεμου μώλου μήκους 85μ, το οποίο επεκτείνεται κατά 345μ την περίοδο 1938-1940.
  • Με απόφαση του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, το 1949, περιλαμβάνεται το λιμάνι στο πρόγραμμα για την εκτέλεση έργων με πιστώσεις του «Σχεδίου Μάρσαλ» και αρχίζει σειρά έργων. Την περίοδο 1950-1951 κατασκευάζεται επέκταση του προσήνεμου μώλου κατά 315μ (φτάνοντας συνολικά, από την αφετηρία του, τα 835μ.) και την περίοδο 1951-1952 το ύφαλο τμήμα του υπήνεμου μώλου, μήκους 525μ.Το 1953 ολοκληρώθηκαν πλήρως οι εργασίες στον προσήνεμο και υπήνεμο μώλο, με κατασκευή των απαραίτητων έργων ανωδομής και προφυλακτήριων τοίχων σε όλο τους το μήκος
  • Την περίοδο 1964-1971 κατασκευάζονται διαδοχικά τα κρηπιδώματα της βόρειας - παραλιακής ζώνης του λιμένα, μεταξύ των οποίων το κρήπίδωμα μπροστά από το Χημείο, η κεντρική προβλήτα λιμένος και το κρηπίδωμα της Ιχθυόσκαλας
  • Την περίοδο 1975-1976 ο προσήνεμος μώλος επεκετείνεται κατά 108μ και την περίοδο 1977-1980 κατά 97,50μ.
  • Την περίοδο 1994-2001 κατασκευάζονται με πιστώσεις του Β΄ Κ.Π.Σ. τα μεγάλα έργα της Α΄, Β΄ και Γ1΄ φάσης νέου λιμένα Αλεξανδρούπολης, με τα οποία μεταξύ άλλων επεκτείνεται ο προσήνεμος μώλος κατά 1200μ περίπου, κατασκευάζεται νέος υπήνεμος μώλος μήκους 700μ περίπου, κατασκευάζεται νέα, σύγχρονη προβλήτα για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων επιφάνειας 130στρεμμάτων και δημιουργείται δεύτερη λιμενολεκάνη επιφάνειας 1100 στρεμμάτων.
  • Στα πλαίσια του Γ΄ Κ.Π.Σ. εκπονήθηκε μια σειρά μελετών μεταξύ των οποίων και η «Μελέτη Χωροταξικής Οργάνωσης & Εξοπλισμού Χερσαίας Ζώνης Λιμένα (Master Plan)», με βάση τις προοπτικές που υπάρχουν για τις χώρες και ζώνες που προβλέπεται να εξυπηρετήσει ο Λιμένας και με οροφή το έτος 2025. 
  • Στα τέλη του 2015, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες εκβάθυνσης τμήματος της ανατολικής λιμενολεκάνης σε βάθος -12,00μ (ΜΣΘ) και εκσκαφής εξωτερικού διαύλου προσέγγισης συνολικού μήκους 3,5 χλμ, ελάχιστου πλάτους 160μ και βάθους 12,50μ (Μ.Σ.Θ.). Στα τέλη του 2016 ολοκληρώθηκαν επίσης οι εργασίες φωτοσήμανσης του διαύλου.

Μοιραστείτε το:

Εικόνες

Ιστορικά Στοιχεία
Ιστορικά Στοιχεία
Ιστορικά Στοιχεία
Ιστορικά Στοιχεία

Διεύθυνση

Εμπορικός Λιμένας - ΤΟΛ,
Αλεξανδρούπολη, Ελλάδα, ΤΚ 68100

Επικοινωνία

T. 25510 26251/28463
F. 25510 26485
Email: ola@otenet.gr